
HOUSTON COURT OF APPEALS 
OVERTURNS LIBEL JUDGMENT OBTAINED BY MAYORAL CANDIDATE 

by Bob Latham 
In an opinion that reinforces the ability of journalists to do investigative pieces on 

candidates for public office, the Houston Court of Appeals reversed a judgment obtained by 

Sylvester Turner, a Texas state representative and an unsuccessful candidate for mayor of 

Houston in 1991, and rendered judgment for KTRK Television, Inc. of Houston and its 

investigative reporter, Wayne Dolcefino.  Dolcefino v. Turner, No. 14-97-240-CV, December 30, 

1998 (Tex. Civ. App. — Houston (14th Dist.)).  Turner had asserted in the highly publicized six 

week libel trial, covered live by Court TV, that a broadcast by KTRK six days before the 1991 

mayoral run-off election accused him of being a knowing participant in a multi-million dollar 

fraud.  Turner attributed his loss in the mayoral election to the KTRK broadcast.  He obtained a 

$3.2 million judgment against KTRK and Dolcefino. 

The lengthy opinion of the Court of Appeals reversing the judgment relied on the absence 

of actual malice.  However, in analyzing the actual malice issue, the court also addressed the 

substantial truth of the complained of statements in the broadcast.  Consequently, the opinion not 

only is useful in defending allegations of actual malice in public official or public figure libel 

cases, but also in establishing that “technical errors in nomenclature” do not equate with falsity. 

The Faked Death of Turner’s Legal Client

The facts of the Turner case are intriguing, to say the least.  KTRK’s broadcast detailed 

the saga of Sylvester Foster, a male model and owner of several beauty salons in Houston, who 

supposedly drowned after falling overboard from a pleasure boat in the Gulf of Mexico on June 

22, 1986.  In the months before his disappearance, Foster had applied for multiple life insurance 

policies, had purchased several luxury cars all with credit life insurance, and had applied for an 



- 2 -

emergency passport.  He was also the subject of criminal investigations in Houston and Las 

Vegas and indeed was facing trial in Las Vegas on June 23, 1986, the day after his supposed 

“death.”  In 1989, Foster turned up alive in a Spanish prison on drug charges. 

Information regarding Foster and his connection to mayoral candidate Sylvester Turner, a 

Harvard educated attorney in Houston, came to Dolcefino and KTRK ten days before the 

mayoral run-off election in 1991.  Dolcefino investigated the story of Foster’s faked death and 

the efforts to collect life insurance proceeds over the next four days.  The KTRK broadcast 

reported on, among other things, Turner’s involvement in preparing and probating Foster’s will 

and his efforts to get the insurance money released.  One of Dolcefino’s sources was a private 

investigator, Liz Colwell, who had been appointed by the probate court in which Turner had 

attempted to probate Foster’s will on behalf of the named executor of Foster’s estate, Dwight 

Thomas.  KTRK’s investigation also revealed that during the time Turner was running for 

mayor, he was sharing a residence with none other than Thomas, who in addition to being named 

Foster’s executor was the beneficiary of at least one of Foster’s life insurance policies.  Evidence 

at trial showed that the Secret Service, which investigated the Foster insurance conspiracy, listed 

Thomas and Turner as suspects. 

The Substantial Truth of the Complained of Statements

Interestingly, the Houston Court of Appeals addressed the issue of substantial truth in the 

context of actual malice, holding in effect that KTRK could not have knowingly broadcast a false 

statement if the complained of statement in the broadcast was substantially true.  The Court of 

Appeals stated that “the central premise of Turner’s argument on appeal is that the broadcast 

charged that he was a knowing participant in a multi-million dollar fraud.”  However, the court 

noted that Turner could not cite any statement in the broadcast where such an accusation was 



- 3 -

made.  Instead, the court found that the broadcast “raised questions about the suspicious 

circumstances of Foster’s ‘death’ and how much Turner knew, as well as questioning Turner’s 

choice of business and personal associates.”  The Court of Appeals did not address the issue of 

whether the defamatory implication alleged by Turner was present or whether such an 

implication could support a judgment.  Rather, in reversing the judgment on actual malice 

grounds, the court analyzed the substantial truth of actual statements in the broadcast and the 

technical errors that Turner tried to urge. 

For instance, the broadcast asserted that Turner “pursued the estate money even after 

significant evidence of a possible scam in Foster’s death had already surfaced.”  Turner argued 

that the life insurance proceeds were non-probate and therefore not “estate money.”  The Court 

of Appeals held that “whether the funds were probate or non-probate does not change the import 

of the statement to the average viewer of the broadcast.  Technical errors in legal nomenclature 

do not cause a statement to be false.”  Likewise, Turner claimed that there were only $1.7 million 

in potential insurance benefits available rather than $6.5 million as had been stated in the 

broadcast.  The court held that even if that were the case, “insurance fraud of $1.7 million is no 

less defamatory than $6.5 million” and therefore Turner could not demonstrate the falsity of this 

statement.  Similarly, Turner took issue with the statement that the will was “drawn up” on June 

19.  He alleged that he had prepared the will weeks earlier and that it was only “signed” on June 

19 — three days before Foster’s disappearance.  The court found no meaningful distinction 

between “signing” and “drawing up” a will that gave rise to a defamation claim. 

The Absence of Actual Malice

Liz Colwell, the probate court appointed investigator, testified at trial that she confirmed 

to Dolcefino prior to the broadcast every statement of which Turner complained.  She also 



- 4 -

testified that she had told Dolcefino before the broadcast that Turner was “in it up to his 

eyeballs,” a statement that was not used in the broadcast.  Her testimony would seemingly make 

it impossible for Turner to prove actual malice since, as the Court of Appeals held, citing New 

York Times v. Connor, 365 F.2d 567, 576 (5th Cir. 1966), a reporter is entitled to rely upon one 

source and discount information coming from other sources.  Turner, however, attempted to 

draw an analogy to the fact pattern in  Harte-Hanks Communications, Inc. v. Connaughton, 491 

U.S. 657 (1989). 

In Harte-Hanks, the Supreme Court upheld a finding of actual malice when a newspaper 

relied upon a single source in charging that a candidate for public office had used dirty tricks, 

offered bribes and suborned perjury.  In the Turner case, however, the Court of Appeals found 

Turner’s reliance on Harte-Hanks misplaced since in Harte-Hanks there was one sole source 

who was not credible and the information was highly improbable.  By contrast, in Turner, the 

court determined that “Dolcefino based his story on reliable information from trustworthy 

sources, which were primarily the [probate] court records, a Secret Service agent and the official 

probate court investigator [Colwell].”  The court also rejected Turner’s contention that the 

information KTRK uncovered was highly improbable since “there had been several items in the 

news that would tend to raise questions about Turner’s qualifications and ability to serve as 

Houston’s mayor.” 

The Court Rejects Political Motivation as Evidence of Actual Malice

One of Turner’s primary arguments was that “the source” of the broadcast was a man 

with the alliterative name of Peary Perry, who Turner claimed was a representative of the 

campaign of the victorious mayoral candidate, Bob Lanier.  Turner contended that he had shown 

actual malice by KTRK’s attempt to “conceal” that its “source” was affiliated with a rival 



- 5 -

political campaign.  The court rejected this argument finding, first of all, that Perry was not “the 

original source” of the story.  In a pronouncement that strongly benefits reporters covering 

political campaigns, the court further found that “even assuming Perry was the initial source for 

the broadcast and was motivated by a strong political bias against Turner, that amounts to no 

evidence of actual malice, let alone clear and convincing evidence.”  (Emphasis added) 

No Actual Malice by the Rebroadcast of the Story

KTRK aired the complained-of story twice:  once on the 5:30 p.m. news and again on the 

10:00 p.m. news.  Between the two broadcasts, at 8:00 p.m., Turner called a press conference to 

denounce the 5:30 broadcast.  With him at the press conference were a probate court judge who 

had presided over the Foster probate case and an attorney who had represented one of the 

insurance companies that contested the fact that Foster was dead.  Neither the judge nor the 

attorney had seen the 5:30 broadcast and instead were relying on what Turner had told them 

about it in making their comments at the press conference.  They each stated that they did not 

believe Turner had done anything “dishonest” or “inappropriate” and had been “professional” in 

his conduct in the Foster probate case. 

In the 10:00 broadcast, KTRK included Turner’s comments from his 8:00 p.m. press 

conference, denying that he had anything to do with the Turner insurance fraud conspiracy, but 

did not air the comments from the judge or the attorney.  Turner stated that this omission was 

intentional and “was probably the most compelling evidence of [Dolcefino’s] recklessness 

offered at trial.”  The appellate court disagreed.  In the first instance, the court held that because 

actual malice involves a publisher’s state of mind “at the time of publication,” the omission of 

the statements of the probate judge and the attorney could not support a finding of actual malice 

with respect to the 5:30 p.m. broadcast.  With regard to the 10:00 p.m. broadcast, the court found 



- 6 -

that neither the judge nor the attorney refuted any specific statements in the 5:30 p.m. broadcast, 

and in particular did not refute any of the statements that Turner claimed were libelous.  They 

also did not offer any facts that would refute the challenged statements in the broadcast.  

Therefore, the omission of their comments could not support the conclusion that Dolcefino 

entertained serious doubt as to the truth of the broadcast and was not evidence of actual malice.  

Perhaps more importantly, the court held that even if the comments of the judge and the attorney 

had directly challenged the truth of any of the allegedly defamatory statements in the 5:30 p.m. 

broadcast, there still would be legally insufficient evidence to constitute actual malice since 

Dolcefino was “free to rely on and believe his original sources.”  “A publisher’s failure 

accurately to guess which of two conflicting accounts a jury might later believe does not 

demonstrate actual malice,” quoting Speer v. Ottaway Newspapers, Inc., 828 F.2d 475, 478 (8th 

Cir. 1987). 

The Protection of Editorial Discretion

There are several additional factors in the court’s analysis of the actual malice issue that 

are worth noting.  First, the court placed importance on the fact that Dolcefino, KTRK’s 

investigative reporter, did not operate without management.  Rather, the court noted that the 

news director, the executive producer, and the president and general manager of KTRK all were 

involved in the editorial  process and “did not doubt Dolcefino or the information he reported.”  

Secondly, the court found it significant that KTRK in its investigation in no way sought to avoid 

Turner.  Rather, Dolcefino interviewed Turner “extensively and repeatedly asked Turner’s press 

secretary for denials and contradictory evidence.”  Finally, in rejecting Turner’s argument that 

KTRK could have included information that would have placed Turner in a more favorable light, 



- 7 -

the court upheld the role of editorial discretion, stating:  “[t]he exercise of editorial judgment to 

omit information favorable to the plaintiff is no evidence of actual malice.” 

Turner has filed for en banc reconsideration of the decision. 

 
Bob Latham, a partner with Jackson Walker L.L.P. in Houston and Dallas, was part of the 
defense team for KTRK and Dolcefino at trial, along with Jackson Walker partners Chip 
Babcock, as lead counsel, and Leon Carter.  Stephanie Abrutyn of ABC, Inc. also participated in 
the defense.  Jackson Walker appellate specialist David Moran joined the team for the appeal. 
 


